Kurang Tidur Punca Sugar Craving Di Kalangan Wanita

Terdapat satu kajian yang dijalankan oleh American Heart Association ke atas 500 orang responden wanita, telah mendapati apabila wanita tidak dapat tidur yang cukup, mereka akan mengidam makanan- makanan tinggi kalori, termasuk yang tinggi gula, tinggi lemak tepu dan yang mengandungi kafein.

Dalam kajian ini, 30 peratus daripada responden tidur kurang dari 8 jam, dan sebanyak 25% bukan saja tidur kurang dari 8 jam, tetapi juga mengalami masalah insomnia yang berpanjangan. Dan purata jumlah waktu tidur mereka adalah kurang dari 7 jam sehari.

Kurang Tidur, Terlebih Kalori Harian

Wanita- wanita ini didapati makan lebih dari kalori harian, dalam 500- 800 kalori terlebih, dan juga makan lebih dari had jumlah lemak, gula tambahan dan kafein harian.

Dalam satu kajian lain, mendapati, kurang tidur bukan saja menyebabkan kita mengidam untuk makan, tetapi juga menyebabkan kecelaruan hormon, yang membuatkan kita sentiasa rasa lapar, dan tidak puas makan.

Menurut saintis, kurang tidur menyebabkan neuron di dalam otak tidak dapat berkomunikasi dengan tepat dalam membuat pemilihan makanan.

Gaya Hidup Moden Dan Kecelaruan Waktu Tidur

Masalah tidak cukup tidur dan insomnia adalah salah satu kesan yang dihadapi oleh masyarakat moden hari ini. Antara punca masalah ini ialah penggunaan teknologi dan gaya bekerja.

Kajian juga mendapati waktu bekerja yang tidak lagi tetap hanya pada waktu siang, dan juga penggunaan teknologi yang berlebihan (internet, media sosial) telah menganggu waktu tidur semulajadi manusia. Dan pada masa yang sama telah memberi kesan negatif kepada tingkahlaku individu mengakibatkan berat badan berlebihan, pengambilan alkohol, tidak aktif dan lain- lain.

 

An external file that holds a picture, illustration, etc.Object name is nss-4-019Fig1.jpg

Sumber kajian : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3630968/

 

Punca Kurang Tidur Dan Tidur Tidak Berkualiti

Masalah kurang tidur memberi kesan kepada semua orang tidak mengira etnik, jantina dan taraf hidup. Terdapat 5 kelompok utama yang sering menghadapi masalah kurang tidur dan tidur tidak berkualiti.

1- Tiada masa yang cukup untuk tidur – contohnya mereka yang bekerja lebih masa atau bekerja lebih dari satu pekerjaan setiap hari, orang yang menjadi penjaga kepada pesakit atau ahli keluarga yang uzur.

2- Jadual harian yang memerlukan mereka bekerja di dalam waktu tidur dan rehat seperti doktor,  jururawat, polis, bomba, paramedik, dan mereka yang perlu keluar bermusafir dengan kerap.

3- Mereka yang terjebak dalam hidup tidak sihat seperti mengambil dadah, minum arak berlebihan, atau mengambil ubat- ubat supaya tidak mengantuk.

4- Mereka yang ada masalah kesihatan mental seperti kemurungan, kebimbangan dan kecelaruan tidur.

5- Mereka yang terpaksa mengambil ubat- ubatan yang memberi kesan pada kualiti tidur.

Apa Yang Berlaku Ketika Kita Tidur?

Terdapat 2 peringkat penting yang kita lalui ketika tidur.

Rapid Eyes Movement (R.E.M) dan,

Non R.E.M

Ketika tidur, kita akan melalui peringkat Non R.E.M terlebih dahulu. Dan dalam peringkat ini, kita akan lalui 3 peringkat pula.

Peringkat pertama, kita menutup mata, dan ketika ini kita mudah dikejutkan dan bangun.

Peringkat kedua, kita mula terlena, degup jantung mula perlahan, dan suhu badan mula menurun. Ketika ini kita sudah bersedia untuk benar- benar tidur.

Peringkat ketiga, kita sudah lena, sukar dikejutkan dari tidur dan sekiranya kita terjaga, kita akan rasa sedikit “disoriented” selama beberapa ketika.

Setiap peringkat yang dinyatakan di atas berlangsung selama 5- 10 minit setiap satu.

Pada peringkat ketiga Non R.E.M inilah sel dan tisu badan kita dibaiki, sistem imun kita diperkuatkan dan tulang dan otot kita dibina.

Peringkat kedua ialah R.E.M.

R.E.M berlaku selepas lebih kurang 90 minit kita nyenyak tidur.

Ketika ini, jantung berdegup lebih laju, dan nafas kita lebih kuat.

Setiap satu kitaran R.E.M boleh berlangsung dalam 10 minit, dan untuk kitaran R.E.M seterusnya ia akan jadi lebih panjang.

Pada ketika ini otak lebih aktif dan pada ketika inilah mimpi berlaku.

Jangkamasa R.E.M ini berbeza- beza antara individu, dan bayi dikatakan dapat 50% daripada waktu tidur dalam peringkat R.E.M, manakala orang dewasa hanya dapat 20% sahaja.

Bilakah Waktu Paling Baik Untuk Tidur?

Kebanyakan orang dewasa memerlukan waktu tidur selama 7-9 jam setiap hari. Untuk mendapatkan jumlah ini, ia bergantung pada waktu paling awal kita boleh tidur.

Sekiranya kita mahu 8 jam sehari, kita boleh tidur pada jam 10 malam dan bangun pada jam 6 pagi. Ini banyak bergantung kepada “circadian rhythm” tubuh masing- masing.

Circadian rhythm adalah jam tubuh yang menentukan bilakah waktu kita aktif, waktu tubuh berehat, dan lain- lain waktu untuk tubuh menjalankan fungsinya. Namun begitu, tida ada satu jadual yang tetap untuk seorang individu, kerana gaya hidup kita berbeza antara satu sama lain.

Image result for circadian rhythm

Contoh circadian rhythms dalam tubuh manusia

Tips Untuk Tidur Lena

 

Makan Yang Bantu Tidur Lebih Lena

Terdapat banyak jenis makanan yang kita boleh makan bagi membantu kita mendapat tidur yang lebih lena.

1- Makanan yang kaya dengan asid amino yang dikenali sebagai “tryphotan”.

Image result for food rich with tryptophan

 

2- Makanan yang kaya dengan magnesium

Image result for food rich with magnesium

3- Makanan Yang Bantu Hormon Melatonin Dikeluarkan

Image result for food rich with melatonin

 

Bagaimana Makanan Bergula Ganggu Kualiti Tidur?

Terdapat 3 faktor yang menyebabkan makanan dan minuman yang tinggi gula boleh mengganggu tidur kita.

Yang pertama, diet tinggi gula menyebabkan kita sukar untuk dapat “deep sleep” dan tidur kerap terganggu. Deep sleep sangat penting untuk tubuh kita rehat dan rawat.

Yang kedua, diet tinggi gula menyebabkan kita berasa kerap craving dan lapar pada waktu yang sepatutnya kita tidur.

Yang ketiga, diet tinggi gula menyebabkan keradangan dalam tubuh meningkat. Keradangan ini akan mengganggu “circadian rhythm” tubuh badan kita.

Yang keempat, diet tinggi gula menyebabkan kesihatan usus terganggu, dan ia akan ganggu pula pengeluaran hormon melatonin yang buat kita mengantuk dan dapat tidur lena.

Kesimpulan

Kualiti tidur yang baik memberi kesan secara tidak langsung kepada masalah berat badan apabila ia menyebabkan kita tertekan, kerap lapar dan kerap craving. Sekiranya diet anda tidak berjalan dengan baik, perlu segera ambil kira kualiti tidur harian. Ambil langkah-langkah yang dikongsikan ini sebagai usaha untuk tidur malam dengan lebih baik dan kurangkan craving pada waktu siang.

Rujukan :

https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/sleep-deprivation-and-deficiency

https://elifesciences.org/articles/49053

https://nypost.com/2020/02/17/blame-your-sugar-cravings-on-lack-of-sleep-science-says/

https://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-101

Facebook Comments

Please Login to Comment.