5 Sebab Bersenam Bantu Kawal Ketagih Gula

Sudah dua minggu saya memulakan rutin bersenam – di rumah, pergi gym dan brisk walking, satu rutin baru yang agak mencabar untuk saya lakukan setiap hari, kerana sudah lama saya tidak bersenam dengan konsisten.

Untuk memberikan saya lebih motivasi dan memberi “makna” dalam usaha saya untuk bersenam, saya menetapkan pemikiran saya bahawa bersenam ini dapat mengurangkan serangan “sugar craving” yang kerap saya alami selepas sebulan musim raya dan open house. Jadi saya tidaklah tertekan dengan rutin bersenam untuk bakar kalori, atau untuk mengurangkan berat badan dan sebagainya.

Dalam satu kajian yang dijalankan ke atas 28 orang obes, mendapati, berjalan laju (brisk walking) selama 15 minit dapat mengurangkan rasa kemaruk coklat di kalangan mereka.

Terdapat satu lagi kajian lain, kali ini dijalankan ke atas mereka yang mempunyai berat badan normal, juga mendapati, senaman dapat mengurangkan keinginan dan  kemaruk di kalangan penggemar coklat.

Bagaimana ini berlaku?

Benarkah bersenam dapat mengurangkan ketagihan gula?

1- Bersenam bantu minda lebih tenang dan ceria

Ketika kita bersenam, tubuh akan mengeluarkan hormon yang dikenali sebagai hormon endorfin. Salah satu tugas hormon ini ialah membantu minda kita bertenang dan ceria. Lebih kerap kita bersenam, lebih mudah untuk tubuh mengeluarkan hormon ini maka lebih mudah untuk kita bertenang. Apabila minda sudah tenang dan ceria, ini dapat mengurangkan kemaruk dan ketagihan gula.

2- Bersenam dapat kurangkan tekanan

Tekanan yang kita hadapi seharian, boleh  menjadikan usaha untuk bercerai dengan makanan bergula menjadi lebih sukar. Apabila kita mengalami stress, tubuh akan mengelurkan hormon kortisol. Hormon ini asalnya bertugas untuk meningkatkan motivasi dan selera makan. Jadi apabila kita stress, dan paras kortisol dalam tubuh adalah tinggi, tubuh mendapat signal bahawa kita perlu makan. Dan jika stress berterusan, kita juga akan sentiasa makan dan makan dan makan (stress eating). Kajian mendapati senaman ringkas selama 30 minit pun sudah dapat mengawal kortisol dalam tubuh pada kadar yang sihat. Selain bersenam, kita juga boleh menambah rutin lain seperti membuat regangan, meditasi dan berlatih melakukan pernafasan dengan betul.

3- Bersenam bentuk tabiat makan yang lebih sihat

Untuk mendapat kesan yang positif melalui senaman, kita haruslah melakukannya secara konsisten sehingga ia menjadi ruti harian yang tidak boleh ditinggalkan. Keupayaan kita untuk menjadikan ia satu rutin akan memberi signal kepada otak supaya kita lebih berhati- hati dalam memilih jenis makanan. Jadi dalam jangka masa yang panjang, kita semakin cekap mengawal jenis makanan dan hanya memilih makanan yang memberi faedah kepada tubuh kita sahaja.

4- Bersenam alihkan fikiran daripada makanan

Sekiranya anda masih di peringkat awal melakukan No Sugar Challenge, bersenam dapat membantu fikiran anda memberi fokus kepada sesuatu yang baru – selain makanan! Sepanjang hari, anda mungkin boleh mencari idea senaman baru, berbincang dengan rakan yang turut serta bersenam dan merancang aktiviti fizikal yang anda mahu lakukan sepanjang minggu. Ini dapat mengurangkan masa dan tenaga anda berfikir tentang makanan buat sementara waktu.

5- Bersenam dan “transfer effect”

Kajian mendapati, golongan yang bersenam akan mengalami satu fenomena yang dikenali sebagai “transfer effect”. Apabila kita mula melakukan dan belajar satu kemahiran baru – seperti bersenam, kita juga akan mula mahu belajar makan dengan lebih sihat. Dalam kajian tersebut, pengkaji mendapati, responden yang bersenam secara tidak langsung akan “kemaruk” makan buah dan sayur. Terdapat 2 faktor hal ini berlaku iaitu, yang pertama, bersenam dan diet seimbang membantu mereka mencapai matlamat yang sama iaitu kesihatan yang lebih baik. Yang kedua, apabila bersenam sudah menjadi satu tabiat baru yang kekal, ia akan jadi lebih mudah dan kita tidak perlu lagi memilih samada untuk makan atau untuk bersenam!

Seperti juga tabiat pemakanan sihat, bersenam memerlukan usaha dan perlu dilakukan secara konsisten untuk mendapat hasil yang kita idamkan. Untuk mengawal ketagihan gula, kita sebenarnya tidaklah perlu bersenam dengan cara yang berat dan sukar – cukup sekadar berjalan- jalan selepas makan, brisk walking/ jogging setiap petang, ambil masa untuk rehat 10 minit ketika bekerja dan berlatih untuk bernafas dengan betul, mulakan rutin meditasi, dan buat regangan. Gabungkan kesemua ini bagi memberikan keserasian pada gaya hidup kita dan lakukannya dengan gembira dan senang hati!

Facebook Comments

Please Login to Comment.